STAP staat voor ‘Stimulering Arbeidsmarkt Positie’. Met deze subsidie wil de overheid scholing toegankelijker maken en iedereen de kans geven om zichzelf te ontwikkelen en aantrekkelijk te blijven voor de arbeidsmarkt. Het kabinet stelt jaarlijks 200 miljoen euro beschikbaar, waarmee naar schatting ruim 200.000 mensen (een deel van) hun opleiding kunnen betalen. Elk jaar kun je met het STAP-budget tot € 1.000 aan subsidie ontvangen voor een opleiding of training. Dit bedrag is een gift van de overheid en hoef je dus bij een goede afronding van jouw opleiding of training niet terug te betalen.
Klantenservice
Waarmee kunnen wij je helpen?
Vragen mag altijd
Incompany offerte aanvragen
Binnen 2 werkdagen nemen we contact met je op
Veelgestelde vragen
Alle onderwerpen op een rijtje waar we klanten vaak mee helpen.
Het STAP-budget is voor werkenden (werknemers, ondernemers en zzp’ers) en werkzoekenden die zich willen ontwikkelen om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. Het STAP-budget kan ook worden ingezet voor bijscholing of omscholing.
- Je bent tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
Je werkt in loondienst, bent ondernemer of hebt momenteel geen werk.
Je ontvangt op het moment van de aanvraag geen studiefinanciering, lerarenbeurs of tegemoetkoming schoolkosten voor meerderjarigen. Je kunt STAP wel combineren met LLLK.
Je scholing start minimaal 4 weken nadat je STAP-budget hebt aangevraagd bij het UWV.
Je hebt dit jaar nog niet eerder het STAP-budget toegekend gekregen.
De opleidingen die geschikt zijn voor het STAP-budget vind je hier.
Je ontvangt je STAP-aanmeldbewijs nadat je je hebt ingeschreven voor een opleiding of training.
Jaarlijks zijn er 6 tijdvakken waarbinnen het STAP-budget kan worden aangevraagd. Dit jaar zijn dit er 5 tijdvakken. Het beschikbare budget voor het hele jaar wordt verdeeld over deze vakken.
Iedere twee maanden is er een nieuwe aanvraagmogelijkheid. Is er geen STAP-budget meer beschikbaar in het tijdvak waarvoor je aanvraagt? Dan kun je een nieuwe aanvraag doen in het volgende aanvraagtijdvak. Houd daarbij wel rekening met de startdatum van je opleiding.
Je hebt het STAP-aanmeldbewijs nodig. Je ontvangt die na inschrijving voor een opleiding of training. Ook heb je DigiD nodig, waarmee je inlogt op het STAP-portaal van UWV.
Stap 1. Kies je opleiding of training en schrijf je in
In het inschrijfproces vink je STAP-budget aan.
Stap 2. Ontvangst van het STAP-aanmeldbewijs.
Als je aan alle voorwaarden voldoet ontvang je van ons het STAP-aanmeldbewijs, deze heb je nodig voor je STAP-aanvraag bij UWV. Zorg ervoor dat je je op tijd inschrijft, zodat je op tijd je STAP-aanmeldbewijs ontvangt om je STAP-budget aan te vragen.
Stap 3. Vraag het STAP-budget aan bij UWV
Ga naar het STAP-portaal van UWV, log in met je DigiD en vraag het STAP-budget aan. Let op: je hebt je eerst dus ingeschreven bij een opleiding. Je ontvangt van het UWV bericht als het STAP-budget is toegekend.
Stap 4. REBS verrekent het STAP-budget
REBS ontvangt het STAP-budget en verrekent dit met de opleidingskosten.
UWV laat binnen maximaal 4 weken weten of het STAP-budget is toegekend, maar het streven is dit binnen enkele werkdagen te doen. Het STAP-budget moet zijn toegekend voordat de opleiding start, dus houd hier rekening mee.
Schrijf je eerst in voor een opleiding. Je ontvangt van ons vervolgens het STAP-aanmeldbewijs. Je vraagt hierna het STAP-budget aan via het STAP-portaal van UWV door in te loggen met je DigiD. Let op: het aanvragen van het STAP-budget kan dus alleen op het moment dat je je al hebt ingeschreven voor een opleiding.
Dat is mooi nieuws! Je volgt nu kosteloos een opleiding. Het STAP-budget wordt rechtstreeks aan REBS verleend. Is er sprake van een opleiding die meer kost dan €1.000? Dan ontvang je van ons een factuur met het resterende bedrag.
Dat is jammer! Je kunt proberen om een nieuwe aanvraag te doen in het volgende tijdvak. Neem voor advies contact met ons op.
Je ontvangt dan van een REBS een factuur met het resterende bedrag. Dit ontvang je als de STAP-aanvraag is goedgekeurd door het UWV.